Välkommen till Kents hemsidaCyklar jag ägt, Vincent Rapide |
|
||
Ovansående bild visar inte min cykel |
||
Detta är den mest exklusiva motorcykel jag ägt. Tyvärr var den i mycket dåligt skick när jag köpte den och jag var heller inte mogen för en sådan cykel. Dels hade jag inte den ekonomi som behövdes för att rusta den, dels hade jag inte de tekniska kunskapers som krävdes. Jag körde sammanlagt bara några kilometer på hojen. Däremot sprang jag nog betydligt längre med den. Jag släpade den uppför kvarnbacken för att på nerväg försöka få igång den. Ett nästan hopplöst företag med tanke på den låga utväxlingen. | ||
Bilden nedan visar inte min cykel |
||
Data enligt Teknos Reparationsteknik för motorcyklar tredje upplagan 1955 | ||
Antal cylindrar | 2 | |
---|---|---|
Cyl. volym cm3 | 990 | |
Cyl. diameter mm | 84 |
|
Slaglängd mm | 90 | |
Effekt hästkrafter | 45 | |
Varvtal r/min. | 5300 | |
Kompressionsförhållande | 6,8 | |
Ventilplacering | OHV | |
Ventiltider vid provisoriskt spel =0,13mm |
Nedan visas min cykel. Ni ser också hur min verkstad såg ut på den tiden.
|
|
Inlopp öppnar f.ö.d.o | 40-42 | |
Inlopp stänger e.ö.d.o | 60-64 | |
Avgas öppnar f.u.d.o | 70-72 | |
Avgas stänger e.ö.d.o | 28-33 | |
Ventilspel kall motor | 0 | |
Förtändning o | 38-40 | |
Utväxling |
3,5 |
|
Bensintank volym l |
16 |
|
Oljetank volym l |
3,5 |
|
Vikt kg |
206 |
|