Välkommen till Kents hemsida

Cyklar jag ägt, Huskvarna mod.24, (Svartqvarna)

 

Huvudsida

Motorcyklar

BSA-projektet

Jawa
Bricent
Motoguzzi
Vincent
AJS
BSA
Honda
Triumph
1997
Triumph
2011

Källa: http://www.mo-ped.se/hq/hmc1.http://www.huskyclub.com. http://utomhus.husqvarna.se. Classic Motor Magasin Nr 6 juni 2003. Reprint from Cycle World On Husqvarna 1966-1976.Stockholm 1996. Ekström, Gert: svensk motorcykelhistoria. http://w1.331.telia.com/~u33106502/hq-main.htm
Efter andra världskriget hade Husqvarna kapacitet att direkt börja tillverka högkvalitativa, billiga, 2-takts landsvägs-motorcyklar. År 1946 lanserades legendariska model 24 “Svartkvarna”. Den hade en 118cc motor med tvärspolning som gav en effekt på 3,5 hp. Den hade tre växlar. Modellen blev snabbt populär och kom att bli urtypen för den lätta, pålitliga och slitstarka motorcykeln. Den blev ett billigt alternativ till bilen under efterkrigstiden. “Svartkvarna” byggdes för att enligt svensk lag kunna bli klassificerad som “lätt motorcykel”, vilket innebar att den inte fick väga mer än 75 kg. Återigen kunde Husqvarna dra nytta av sina erfarenheter av lätt, stark och tillförlitlig design. "Svarkvarna" blev en legend bland lättviktarna och var känd för sin tillförlitlighet. Den användes dagligen av många människor som transportmedel till och från arbetet. Model 24 var den första riktiga motorcykeln som tillverkades i Sverige efter andra världskriget. Den var välkonstruerad för sin tid med en stabil parallelogram framgaffel och en konfortabel gummisadel på den stela bakramen. Priset var 1946 960 Kr. Det låter inte så mycket i dag men betänk att en genomsnittlig månadslön under denna tid var 12 Kr. Modellen hade även målade fälgar med ränder i guldfärg, handväxel på höger sida om tanken och fjädrad sadel, verktygslåda och pakethållare.

 

 

TS TRADING AB