Välkommen till Kents hemsida

BSA-projektet

Huvudsida

Cyklar jag ägt

Kostnader

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2005-10-30

BSA-projekt

 

Jag ska här försöka beskriva bakgrunden till detta projekt samt även ge en detaljerad beskrivning av hur det fortskrider.

Bakgrund
Det hela började egentligen år 2000 med ett besök på motorcykelmässan tillsammans med några kolleger. En av dessa var Gert Karlsson som är
en storsamlare av gamla motorcyklar, en annan var Larsbörje Eriksson.

På hemväg från mässan framkastade jag förslaget att vi skulle åka till Isle of Man. Larsbörje och Gert nappade på idén och vi beslutade att åka 2002. Larsbörje hade vid tidpunkten ingen motorcykel men fick löfte av Gert att köpa ett objekt, en BSA GF.

 Larsbörje hade svårt att komma till skott varför dagarna rullade på utan att det blev någon affär, och eftersom hojen var ett renoveringsobjekt insåg till sist även Larsbörje att han inte skulle hinna till resan. Det slutade med att han bytte till sig min dåvarande hoj när jag bytte.

Så småningom blev trots allt affären av och Larsbörje tog hem cykeln, men även nu hade han svårt att ta tag iprojektet. Veckorna, månaderna och så småningom även åren gick utan att något blev gjort åt cykeln. Efter mycket funderande och halva löften fick jag så småningom köpa cykeln. Affären gjordes upp och jag körde hem grejorna till mig.

 

Nu skulle det hända saker.


Låt mig redan nu tala om att jag inte har ambitionen att restaurera hojen till originalskick.

Det visade sig att bakramen hade modifierats och jag kontaktade Jan Sviedqvist i Uppsala som jag hittade genom BSA-klubben. Han har en GF 61 i originalskick. Han hade vänligheten att låta mig komma och mäta och fotografera så att jag kunde rekonstruera min hoj.

Där ramrören hade skarvats var rundjärn inskjutet som förstärkning. För att få bort dessa borrade och gängade jag enligt bilden. Därefter drog
jag i en skruv med vars hjälp jag kunde få ut rundjärnen.

 

 

 

Nu visade det sig att det fattades bitar av ramrören. Jag försökte få tag i rör som passade exakt i de befintliga rören vilket visade sig omöjligt. Jag svarvade istället ner 22 mm. rör så att de passade.

De raka bitarna var inget problem men det fattades ju även böjda rörbitar. Frågan var nu hur böjer man dessa rör med rätt radie? En intensiv jakt på bockverktyg startade. Det visade sig vara svårt att hitta verktyg för rätt rördiameter och för rätt bockningsradie.

 

Jag bestämde mig för att göra ett eget verktyg. Till det behövde jag en axel som var minst 202 mm. och där står jag idag den 30 oktober 2005.





2005-12-11

Ovanstående axelbit har omvandlats till ett bockverktyg enligt bilderna nedan.



 

Verktyget som tog över en månad att tillverka användes ungefär två minuter för att åstadkomma denna böj.

  

Eftersom den böjda delen av rören ska smita runt oljetanken och verktygslådan använde jag oljetanken som mall när jag lödde ihop rören. När jag sen provade med verktygslådan visade det sig att den inte fick plats. Det var bara att lossa alltihop igen och denna gång använda verktygslådan som mall. När jag nu provade med oljetanken var det en stor glipa mellan den och ramröret. Jag har försökt åtgärda det utan större framgång. Jag är nu i valet och kvalet om jag ska acceptera glipan eller inte.

 

Upp


Innan jag skar bort de hemmagjorda stötdämparfästena gjorde jag en mall av dem. Eftersom det bara var ett hål i dem trodde jag att bakre fästet
för oljetanken resp. verktygslådan skulle fästas i samma punkt som stötdämparen. Detta visade sig omöjligt och efter att ha tittat på bilder ser jag
ju att dessa två fästen är skilda åt. Jag undrar om den någon gång har varit hopsatt efter det att man modifierat ramen.



Förebilden


 

2006-03-02
Jag har nu tillverkat och lött fast nya stötdämparfästen samt inhandlat passande tank och dyna.



2006-03-23
Eftersom hojen var försedd med en 16” bakfälg har jag nu inhandlat en 19” fälg och nya ekrar på BAS motor. Innan jag ekrade upp hjulet
passade jag på att blästra bromstrumman invändigt samt utrymmet innanför drevet. Dessutom kom jag på att navet måste poleras innan ekrarna kom på plats.
För detta ändamål inhandlade jag en fiberborste och lumpskiva.

 

Jag passade även på att blästra bromsskölden invändigt och polera densamma utvändigt.

Upp

För att nu kunna justera ekerspänningen tänkte jag helt enkelt montera bakhjulet i ramen. Då visade det sig att bakaxeln inte stämde vare sig i diameter eller i längd.

Nu börjar jag nästan misströsta, jag har bara börjat med renoveringen och hittills har nästan allt varit fel.

2006-04-02
Jag har nu inhandlat ny bakaxel, bakhjulslager och lagerlåsning från BAS-Motor. Gängan för lagerlåsningen var lite deformerad varför jag var tvungen att tillverka ett verktyg för att med hjälp av slippasta rensa densamma.

Inte heller den nya bakaxeln passade perfekt i uttagen i svingarmarna. Det behövdes lite filande för att den skulle passa.

Uppspänningen av ekrarna gick bättre än väntat, det blev nästan perfekt på en gång.

2006-04-12
Jag har nu köpt slang och däck som jag monterat.


2006-04-24

Har idag köpt tankmärken och har därmed passerat 20.000kronorsnivån för projektet.

06-06-01
Har nu monterat styrhuvudet och upptäckt att det inte finns något styrstopp.


Efter ett nytt studiebesök hos Jan Sveidqvist i Uppsala vet jag att styrstoppet är kombinerat med styrbromsen vilken givetvis fattas.


06-06-10
 

Jag har nu lött på nytt fäste för tanken och fästen för antirullgummina samt monterat styrstoppet.
 

Efter ett studiebesök hos Dag Sjödin i Sala upptäckte jag att fästen för fästplåtarna till bakskärmsstagen saknades.
Detta visas med pilarna nedan.


06-07-13

Jag har nu lött fast de saknade fästena för skärmstagsplåtarna. Eftersom stötdämparna saknade ytterhylsor har jag införskaffat sådana och upptäckt att även stötdämparna är fel. Det ska vara Girlingdämpare men de jag har är Armstrong vilka är längre än original. Det innebär att ytterhylsan inte är tillräckligt lång för att täcka hela fjädern.

Eftersom den nyinköpta stänkskärmen har en annan profil än originalet och dessutom är skev måste jag tillverka andra fästen för densamma.
 


06-12-31
Jag har nu återupptagit projektet genom att modifiera bakskärmsstagen och tillverka nya fästen.

Jag har även tillverkat och lött fast ett främre sadelfäste.
 


Jag har nu tillverkat fästen för dynan

070301
Efter en ny inköpsresa till BAS-Motor ,där jag inhandlat lite delar till framgaffeln, har jag tillverkat verktyg för att pressa ner låsringen för bussningarna i gaffeln och för att dra upp gaffelbenen genom lyktöronen.

Är det någon som tycker att jag överarbetar? Jag tycker sådant här är roligt.


När jag nu monterat framgaffeln med de nyinköpta lyktöronen ser jag att det inte går att använda gaffelbälgar, vilket inte heller har funnits i original. Men eftersom jag tycker det är snyggare kommer jag att kapa täckrören strax under undre gaffelkronan och montera bälgar

Upp

Härnäst tänker jag kapa bort det fult fastsvetsade sidostödet och göra ett nytt fäste för det.  

 

0703 04
Efter att ha skurit bort sidostödet mötte mig denna vackra syn. Någon av de tidigare ägarna har förmodligen kört cross med hojen och på det
sättet kört bort originalfästet. Det förklarar också den stora ”svetsbulle” de hade gjort.


070919
Efter ett längre uppehåll har jag nu återupptagit arbetet. Jag har bl. a. börjat tillverka ett nytt fäste för sidostödet.




Jag har också tillverkat längre täckhylsor till bakstötdämparna.

 

07 10 21

Efter att idag för första gången provsuttit cykeln inser jag att jag måste byta bakstötdämparna, eller åtminstone fjädrarna.


Det innebär att det åter blir ett avbrott i arbetet. Nästa uppgift var nämligen att löda fast det nytillverkade fästet för sidostödet. Positionen på det är ju beroende av hur hög cykeln är.



Upp



07 10 28

Efter att temporärt ha byggt om cykeln till modell stelben, kan jag nu fortsätta. Fyrkantsrören som ersätter stötdämparna har kapats till rätt längd enligt uppgift från BAS motor.
Jag har nu lött fast det nya sidostödsfästet i vad jag hoppas är rätt position.

 


 

Jag har plockat i motor och växellåda för att se att alla fästen stämmer. Vad jag kan se nu så saknas bara bromspedalen och länkaget till bakbromsen innan jag kan börja spackla och lackera ramen.

2008-01-15

Efter ett nytt långt uppehåll har följande hänt.
Efter lite letande i gömmorna har Gert hittat de saknade delarna till bakbromsen och ett par stötdämpare med rätt längd.

2008-03-13

Jag har nu snyggat till dessa stötdämpare, gjort nya bussningar till övre fästena och modifierat nedre fästena.
Som synes har även de nyinköpta täckhylsorna kommit till användning. Hojen känns fortfarande mycket stel men
jag låter det bero och hoppas det beror på kärvande svingarmslagring.

Upp

2014-05-31

Jag har nu åter börjat intressera mig för detta avsomnade projekt. Det avstannade därför att jag inte hade någon tillräckligt stor kompressor för
att kunna blästra och lacka ramen.

Jag har börjat med att plocka bort alla smådelar från ramen för att blästra dem. Naturligtvis stötte jag omedelbart på nya problem. Det visade sig att sidostödet varit helt av och att den lagning som var gjord hade brustit.


2014-06-15

Stödet är reparerat och ramen och alla därtill hörande delar är blästrade.


2014-06-29

Spackling pågår


2014-06-30

Ramen är nu grundad               

 

2014-07-10
Ramen är nu lackad liksom tillhörande detaljer Monteringen har börjat

Styrhuvudet är försett med nya lager. Innanmätet i gaffelbenen kommer jag att återkomma till vid ett senare tillfälle.


2014-08-14

Monteringen fortskrider så sakteliga Den här lilla rackaren glömde jag att lackera I änden av axeln till bakbromsen satt något avbrutet. Jag antog att det var en smörjnippel trots att jag inte kunde se det på sprängskisserna.


 2014-08-23

Efter en ny inköpsresa till
BAS-Motor börjar jag få
ordning på bakbromsen.

Som vanligt krävs det lite
filande för att grejerna
ska passa.
Nog verkar bakbromswiren
lite för lång. Måste undersökas närmare.

Upp

2014-08-25
 

Jag har idag svarvat till en stödtapp för bromsbackarna

2014-08-27

Jag har idag monterat bakre fotpinnar från Northen Classic, Custom & Race
Passformen var sådär.

 

2014-09-03

Baklyset är på plats. Nu ska bakskärmen kortas. Ovankant på den svarta tejpen borde bli lagom.
 

2014-09-18

 

Bakskärmen
är avkortad.
Ser bättre ut.

Oljetanken är
lite bugglig.

För att åtgärda detta
gjorde jag ett verktyg.
Det blev inte bra.
men bättre.

2014-10-20

Jag har nu tagit isär och rengjort gaffelbenen På gaffelbenen sitter gängade fästbultar för stänkskärmen. på en av dessa var gängan skadad. Jag har funderat mycket på hur jag skulle lösa detta. jag funderade på att reducera diametern på den skadade tappen, gänga den och ta en skruv med originalgängan (5/16"cei), borra ett centrumhål och gänga på den på den omgängade tappen. Jag skrinlade iden eftersom jag inte kunde komma på något sätt att Reducera diametern på den skadade tappen.
Jag beslutade att göra en hylsa med sju millimeters innerdiameter.
Med den och ventilslippasta slipade jag ned de kvarvarande gängorna och gängade om tappen med M7.

När jag monterade framhjulet upptäckte jag att cykeln är hjulbent, d.v.s. att avståndet mellan gaffelbenen är större i nedre änden. Jag måste nog
ta isär gaffeln igen och kolla om gaffelbenen är krökta.

Upp

2014-11-05

Gaffelbenen visade sig vara lite krökta, inte så mycket att jag tycker det var mödan värt att rikta dem. Istället har jag vridit dem så att det passar med framaxeln.
 

Växellådan isärtagen för rengöring och kontroll

Och provisoriskt monterad i ramen

 

2014-11-12

Den nyinköpta frambromswirern passade inte varför jag var tvungen att köpa wire och wirehölje i metervara Jag svarvade en ny nippel och monterade en mittjustering

2014-11-18

 

Oljepumpen isärtagen
för rengöring och kontroll
Rensning av gängor Mindre försänkning
av gängade hål

 

2014-12-16

 

Jag har lyckats få bort pluggarna för partikelfällan. Jag var tvungen att köpa större bits till slagskruvmejseln. Sedan använde jag muttermaskinen för att lossa pluggarna. På den här sidan var det, som synes, proppat med skräp.
   
Här knackar jag ur kärvande kamsläpor Vevaxlar, två hela och en bit av en avbruten  
I vevhuset har det hänt saker, har nog samband med den brustna vevaxeln Ramlagret är blåanlöpt, kan ha att göra med att det satt två vänstervevstakar i motorn. Detta borde innebära sämre smörjning på vänstersidan. Lagret ser också ut att ha roterat i sätet.

Jag har också tillverkat ett kolvbultsvertyg.

Upp
 

2015-01-03

Planslipning av anliggningsytor Uppmätning av axialspel

2015-02-11
 

Inspirerad av en bild på BSA-forumet har jag gjort ett fäste för att öka mätnoggrannheten

2015-03-02

Jag har nu bytt ramlagerbussning och brotschat densamma. Allt gick bra förutom att jag brotschade för mycket. Det är bara att göra om.

2015-04-22
 

När jag nu efter mycket om och men ersatt ramlagerbussningen, och denna gång lyckats bättre med brotschningen, hade jag tänkt lämna in vevaxeln för balansering och slipning av vevtapparna. Men återigen bjöd motorcykeln på en överraskning. Med motorcykeln följde två vevaxlar. Problemet var bara att vevstakarna inte passade till dessa. Vevaxlarna är från en tidigare årsmodell med mindre dimension på vevtapparna. Jag har lyckats få tag i ett par vevstakar av rätt modell men den ena saknar överfall. På ebay kom jag för en billig penning över en komplett vevstake. Problemen fortsätter dock, överfallet på denna går inte att få loss. Jag hoppas jag kan lösa detta utan att skada vevstaken.

2015-04-27

Efter att ha tillverkat att verktyg lyckades jag så småningom få bort överfallet. Men attan vad det satt fast.