Välkommen till Kents hemsidaBSA-projektet |
2005-10-30
BSA-projekt
Jag ska här försöka beskriva bakgrunden till detta
projekt samt även ge en detaljerad beskrivning av hur det fortskrider.
Bakgrund
Det hela började egentligen år 2000 med ett besök på motorcykelmässan
tillsammans med några kolleger. En av dessa var Gert Karlsson som är
en
storsamlare av gamla motorcyklar, en annan var Larsbörje Eriksson.
På hemväg från mässan framkastade jag förslaget att vi skulle åka till Isle of
Man. Larsbörje och Gert nappade på idén och vi beslutade att åka 2002. Larsbörje
hade vid tidpunkten ingen motorcykel men fick löfte av Gert att köpa ett objekt,
en BSA GF.
Larsbörje hade svårt att komma till skott varför dagarna rullade på utan
att det blev någon affär, och eftersom hojen var ett renoveringsobjekt insåg
till sist även Larsbörje att han inte skulle hinna till resan. Det slutade med
att han bytte till sig min dåvarande hoj när jag bytte.
Så småningom blev trots allt affären av och Larsbörje tog hem cykeln, men även
nu hade han svårt att ta tag iprojektet. Veckorna, månaderna och så småningom
även åren gick utan att något blev gjort åt cykeln. Efter mycket funderande och
halva löften fick jag så småningom köpa cykeln. Affären gjordes upp och jag
körde hem grejorna till mig.
Nu skulle det hända saker.
Låt mig redan nu tala om att jag inte har ambitionen att restaurera hojen till originalskick.
Det visade sig att bakramen hade modifierats och jag kontaktade Jan Sviedqvist i Uppsala som jag hittade genom BSA-klubben. Han har en GF 61 i originalskick. Han hade vänligheten att låta mig komma och mäta och fotografera så att jag kunde rekonstruera min hoj.
Där ramrören hade skarvats var rundjärn inskjutet som
förstärkning. För att få bort dessa borrade och gängade jag enligt bilden.
Därefter drog
jag i en skruv med vars hjälp jag kunde få ut rundjärnen.
De raka bitarna var inget problem men det fattades ju även böjda rörbitar. Frågan var nu hur böjer man dessa rör med rätt radie? En intensiv jakt på bockverktyg startade. Det visade sig vara svårt att hitta verktyg för rätt rördiameter och för rätt bockningsradie.
Jag bestämde mig för att göra ett eget verktyg. Till det
behövde jag en axel som var minst 202 mm. och där står jag idag den 30 oktober
2005.
2005-12-11
Ovanstående axelbit har omvandlats till ett bockverktyg enligt bilderna nedan.
Verktyget som tog över en månad att tillverka användes ungefär två minuter för att åstadkomma denna böj.
Eftersom den böjda delen av rören ska smita runt oljetanken och verktygslådan använde jag oljetanken som mall när jag lödde ihop rören. När jag sen provade med verktygslådan visade det sig att den inte fick plats. Det var bara att lossa alltihop igen och denna gång använda verktygslådan som mall. När jag nu provade med oljetanken var det en stor glipa mellan den och ramröret. Jag har försökt åtgärda det utan större framgång. Jag är nu i valet och kvalet om jag ska acceptera glipan eller inte.
Upp
Innan jag skar bort de hemmagjorda stötdämparfästena gjorde jag en mall av dem.
Eftersom det bara var ett hål i dem trodde jag att bakre fästet
för oljetanken
resp. verktygslådan skulle fästas i samma punkt som stötdämparen. Detta visade
sig omöjligt och efter att ha tittat på bilder ser jag
ju att dessa två fästen
är skilda åt. Jag undrar om den någon gång har varit hopsatt efter det att man
modifierat ramen.
2006-03-02
Jag har nu tillverkat och lött fast nya stötdämparfästen samt inhandlat passande
tank och dyna.
2006-03-23
Eftersom hojen var försedd med en 16” bakfälg har jag nu inhandlat en 19” fälg
och nya ekrar på BAS motor. Innan jag ekrade upp hjulet
passade jag på att
blästra bromstrumman invändigt samt utrymmet innanför drevet. Dessutom kom jag
på att navet måste poleras innan ekrarna kom på plats.
För detta ändamål inhandlade jag en fiberborste och lumpskiva.
Jag passade även på att blästra bromsskölden invändigt och polera densamma
utvändigt.
För att nu kunna justera ekerspänningen tänkte jag helt
enkelt montera bakhjulet i ramen. Då visade det sig att bakaxeln inte stämde
vare sig i diameter eller i längd.
Nu börjar jag nästan misströsta, jag har bara börjat med renoveringen och
hittills har nästan allt varit fel.
2006-04-02
Jag har nu inhandlat ny bakaxel, bakhjulslager och lagerlåsning från BAS-Motor.
Gängan för lagerlåsningen var lite deformerad varför jag var tvungen att
tillverka ett verktyg för att med hjälp av slippasta rensa densamma.
Inte heller den nya bakaxeln passade perfekt i uttagen i
svingarmarna. Det behövdes lite filande för att den skulle passa.
Uppspänningen av ekrarna gick bättre än väntat, det blev nästan perfekt på en
gång.
2006-04-12
Jag har nu köpt slang och däck som jag monterat.
2006-04-24
Har idag köpt tankmärken och har därmed passerat 20.000kronorsnivån för
projektet.
06-06-01
Har nu monterat styrhuvudet och upptäckt att det inte finns något styrstopp.
Efter ett nytt studiebesök hos Jan Sveidqvist i Uppsala vet jag att
styrstoppet är kombinerat med styrbromsen vilken givetvis fattas.
06-06-10
Jag har nu lött på nytt fäste för tanken och fästen för antirullgummina samt
monterat styrstoppet.
Efter ett studiebesök hos Dag Sjödin i Sala
upptäckte jag att fästen för fästplåtarna till bakskärmsstagen saknades.
Detta
visas med pilarna nedan.
06-07-13
Jag har nu lött fast de saknade fästena för skärmstagsplåtarna. Eftersom stötdämparna saknade ytterhylsor har jag införskaffat sådana och upptäckt att även stötdämparna är fel. Det ska vara Girlingdämpare men de jag har är Armstrong vilka är längre än original. Det innebär att ytterhylsan inte är tillräckligt lång för att täcka hela fjädern.
Eftersom den nyinköpta stänkskärmen har en annan profil
än originalet och dessutom är skev måste jag tillverka andra fästen för
densamma.
06-12-31
Jag har nu återupptagit projektet genom att modifiera bakskärmsstagen och
tillverka nya fästen.
Jag har även tillverkat och lött fast ett främre
sadelfäste.
Jag har nu tillverkat fästen för dynan
070301
Efter en ny inköpsresa till BAS-Motor ,där jag inhandlat lite delar till
framgaffeln, har jag tillverkat verktyg för att pressa ner låsringen för
bussningarna i gaffeln och för att dra upp gaffelbenen genom lyktöronen.
Är det någon som tycker att jag överarbetar? Jag tycker sådant här är roligt.
När jag nu monterat framgaffeln med de nyinköpta lyktöronen ser jag att det
inte går att använda gaffelbälgar, vilket inte heller har funnits i original.
Men eftersom jag tycker det är snyggare kommer jag att kapa täckrören strax
under undre gaffelkronan och montera bälgar
Härnäst tänker jag kapa bort det fult fastsvetsade
sidostödet och göra ett nytt fäste för det.
0703 04
Efter att ha skurit bort sidostödet mötte mig denna vackra syn. Någon av de
tidigare ägarna har förmodligen kört cross med hojen och på det
sättet kört bort
originalfästet. Det förklarar också den stora ”svetsbulle” de hade gjort.
070919
Efter ett längre uppehåll har jag nu återupptagit arbetet. Jag har bl. a. börjat
tillverka ett nytt fäste för sidostödet.
Jag har också tillverkat längre täckhylsor till bakstötdämparna.
07 10 21
Efter att idag för första gången provsuttit cykeln inser jag att jag måste byta
bakstötdämparna, eller åtminstone fjädrarna.
Det innebär att det åter blir ett avbrott i arbetet. Nästa uppgift var
nämligen att löda fast det nytillverkade fästet för sidostödet. Positionen på
det är ju beroende av hur hög cykeln är.
Upp
07 10 28
Efter att temporärt ha byggt om cykeln till modell stelben, kan jag nu
fortsätta. Fyrkantsrören som ersätter stötdämparna har kapats till rätt längd
enligt uppgift från BAS motor.
Jag har nu lött fast det nya sidostödsfästet i vad jag hoppas är rätt position.
Jag har plockat i motor och växellåda för att se att
alla fästen stämmer. Vad jag kan se nu så saknas bara bromspedalen och länkaget
till bakbromsen innan jag kan börja spackla och lackera ramen.
2008-01-15
Efter ett nytt långt uppehåll har följande hänt.
Efter lite letande i gömmorna har Gert hittat de saknade delarna till bakbromsen
och ett par stötdämpare med rätt längd.
2008-03-13
Jag har nu snyggat till dessa stötdämpare, gjort nya bussningar till övre
fästena och modifierat nedre fästena.
Som synes har även de nyinköpta täckhylsorna kommit till användning.
Hojen känns fortfarande mycket stel men
jag låter det bero och hoppas det beror på kärvande svingarmslagring.
Upp
2014-05-31
Jag har nu åter börjat intressera mig för detta avsomnade projekt. Det
avstannade därför att jag inte hade någon tillräckligt stor kompressor för
att
kunna blästra och lacka ramen.
Jag har börjat med att plocka bort alla smådelar från ramen för att blästra dem.
Naturligtvis stötte jag omedelbart på nya problem. Det visade sig att sidostödet
varit helt av och att den lagning som var gjord hade brustit.
2014-06-15
Stödet är reparerat och ramen och alla därtill hörande delar är blästrade.
2014-06-29
Spackling pågår
2014-06-30
Ramen är nu grundad
2014-07-10
Ramen är nu lackad liksom
tillhörande detaljer
Monteringen har börjat
Styrhuvudet är försett med nya lager. Innanmätet i gaffelbenen kommer
jag att återkomma till vid ett senare tillfälle.
2014-08-14
2014-08-23
Upp
2014-08-25
Jag har idag svarvat till en stödtapp för bromsbackarna |
![]() |
![]() |
2014-08-27
Jag har idag monterat bakre fotpinnar från Northen
Classic, Custom & Race Passformen var sådär. |
![]() |
![]() |
2014-09-03
Baklyset är på plats. Nu ska bakskärmen kortas. Ovankant på den svarta
tejpen borde bli lagom.
2014-09-18
Bakskärmen är avkortad. Ser bättre ut. |
![]() |
Oljetanken är |
![]() |
För att åtgärda detta gjorde jag ett verktyg. |
![]() |
Det blev inte bra. men bättre. |
![]() |
2014-10-20
Jag har nu tagit isär och rengjort gaffelbenen
På gaffelbenen sitter gängade fästbultar för stänkskärmen. på en av dessa var
gängan skadad. Jag har funderat mycket på hur jag skulle lösa detta. jag
funderade på att reducera diametern på den skadade tappen, gänga den och ta en
skruv med originalgängan (5/16"cei), borra ett centrumhål och gänga på den på
den omgängade tappen. Jag skrinlade iden eftersom jag inte kunde komma på något
sätt att Reducera diametern på den skadade tappen.
Jag beslutade att göra en hylsa med sju millimeters innerdiameter.
Med den och ventilslippasta slipade jag ned de kvarvarande gängorna och gängade
om tappen med M7.
När jag monterade framhjulet upptäckte jag att cykeln är hjulbent, d.v.s. att
avståndet mellan gaffelbenen är större i nedre änden. Jag måste nog
ta isär
gaffeln igen och kolla om gaffelbenen är krökta.
2014-11-05
Gaffelbenen visade sig vara lite krökta, inte så mycket att jag tycker det var
mödan värt att rikta dem. Istället har jag vridit dem så att det passar med
framaxeln.
Växellådan isärtagen för rengöring och kontroll |
![]() |
Och provisoriskt monterad i ramen |
2014-11-12
Den nyinköpta frambromswirern passade inte varför jag var tvungen att köpa wire och wirehölje i metervara |
![]() ![]() |
Jag svarvade en ny nippel och monterade en mittjustering |
![]() |
2014-11-18
Oljepumpen isärtagen för rengöring och kontroll |
![]() |
Rensning av gängor |
![]() ![]() ![]() |
Mindre försänkning av gängade hål |
![]() |
2014-12-16
Jag har också tillverkat ett kolvbultsvertyg.
2015-01-03
Planslipning av anliggningsytor |
![]() ![]() ![]() |
Uppmätning av axialspel |
![]() |
2015-02-11
Inspirerad av en bild på BSA-forumet har jag gjort ett fäste för att öka mätnoggrannheten |
![]() |
2015-03-02
Jag har nu bytt ramlagerbussning och brotschat densamma. Allt gick bra förutom att jag brotschade för mycket. Det är bara att göra om. |
![]() |
2015-04-22
När jag nu efter mycket om och men ersatt ramlagerbussningen, och denna gång lyckats bättre med brotschningen, hade jag tänkt lämna in vevaxeln för balansering och slipning av vevtapparna. Men återigen bjöd motorcykeln på en överraskning. Med motorcykeln följde två vevaxlar. Problemet var bara att vevstakarna inte passade till dessa. Vevaxlarna är från en tidigare årsmodell med mindre dimension på vevtapparna. Jag har lyckats få tag i ett par vevstakar av rätt modell men den ena saknar överfall. På ebay kom jag för en billig penning över en komplett vevstake. Problemen fortsätter dock, överfallet på denna går inte att få loss. Jag hoppas jag kan lösa detta utan att skada vevstaken. |
2015-04-27
Efter att ha tillverkat att verktyg lyckades jag så småningom få bort överfallet. Men attan vad det satt fast. |
2020-07-28
Åren går och ska jag få igång hojen innan jag
lägger näsan i vädret måste jag nog ta tag i det här igen.
Efter mycket
velande har jag bestämt att använda vevstaken jag köpte på ebay trots att den är
ganska anfrätt.
Det blev väldigt lite nyckeltag kvar för överfallsmuttrarna. Måste fräsa lite.
Nästa steg är alltså att lämna in vevaxeln och stakarna för att
få vevtapparna slipade.
Innan jag kommer mig för med detta tänkte jag
kolla lite på magneten. Den verkade glapp i lagren varför jag beslutade att byta
dessa. Jag beställde på Dione och fick dem efter ett par dagar. Ytterringen på
lagret på drivsidan satt ganska löst i godset. Jag har provat med locktite
lagermontering och hoppas det fungerar. Ytterringen på lagret i andra änden av
rotorn ska ju isoleras från godset med en speciell packning som jag naturligtvis
sabbade. Jag får vänta tills Basmotor öppnar efter semestern. En tanke slog mig,
kan lagerglappet berott på för stort axialspel.
En kylfläns på cylindern
är bortslagen
och jag gjorde en ny av en gammal skrotbit jag hade.
Godstjockleken var c:a 5mm Varför jag var tvungen fräsa ned den något.
Formen av den saknade biten tillslipad.
Passformen testas.
2020-10-09
Arbetet fortskrider.
Tillverkat en fixtur för att fästa cylindern i fräsen.
Nu gällde det att snygga till svetsen.
2020-12-22
Cylindern målad med värmebeständig färg.
Ventilerna urtagna och topplocket blästrat.
Bägge avgasventilerna är brända.
2021-01-10
Arbetet går så sakteliga vidare.
Jag har läst att balansfaktorn ska vara strax under 60% på en A10.
Det verkade svårt att åstadkomma så jag nöjde mig innan jag kom dit.
För
att kunna arbeta med motorn på bänken bestämde jag mig för att tillverka ett
bänkstöd.
När jag ändå hade färgburken framme passade jag på att måla luckan till
oljesumpen.
2021-01-22
När jag skulle montera luckan
upptäckte jag att det satt en avdragen pinnbult i ett av hålen. Det var bara att
spätta upp motorn i fräsen för att borra ur den.
Sedan var jag tvungen att svarva till distanser för att muttrarna skulle klämma
mot luckan.
2021-02-01
2021-03-28
Efter att jag läst på lite om Lucas magneter inser jag att bägge
lagren skall isoleras från godset.
Till detta använder man isoleringsbrickor som den på bilden.
Jag inser också
att det jag tolkade som lagerglapp berodde på avsaknaden av dessa brickor.
När jag ändå håller på med magneten tänkte jag byta kondensator till en
easycap. Jag har beställt en från USA och har plockat bort den gamla.
2021-06-11
Den nya kondensatorn ha kommit, ganska högt kilopris.
Jag köpte nya avgasventiler och när jag försökte slipa in dessa
visades det vara ganska svårt. Jag var tvungen att hitta på en okonventionell
lösning.
Nu tror jag dock att det blivit tätt.
Toppen maskerad för lackering.
Ramen och motorn äntligen återförenade.
Återstår en del problem med kopplingen.
2022-01-03
Projektet fortskrider sakta och osäkert. För att undvika "Wetsumping"
har jag monterat en oljeventil.
Transparant slang till vipparmssmörjningen
Provmonterat gamla strålkastaren
2022-01-12
Jag har tillverkat en justering för
gasvajern.
2022-03-10
Provstart
2022-07-07
Jag har nu monterat det ena avgasröret och en ljuddämpare.
2022-07-10
Jag har nu monterat det andra avgasröret och dess
ljuddämpare
samt hastighetsmätaren.
Provkörningen närmar sig.