Europaresan 2017

 

Måndag 12 juni

 

Avresa till färjeläget i Karlskrona. Väl framme hade Kent kommit 10 min tidigare. Kl var 17.40.

Checkade in och fick tillsammans med ett tjugotal andra motorcyklister vänta på ombordkörning. Hytt 7237. Restaurant på däck 9.

Bra mat som tillsammans med 2 små whiskey före, och vin till maten gjorde att man blev både mest mätt, trött och däst. Efter att ha kollat utbudet i fartygets butik var det sängen som gällde. 21.30.

 

Tisdag 13 juni

 

    Kom iland 07.30 Innan dess frukost. Körde till orten Hel, som ligger på en ca 3 mil lång landtunga ut i Gdyniabukten. Kastbyar gjorde att det var vanskligt att köra. For över hela vägen! Tog en fika i en liten tältrestaurant på stranden.

    Sedan till Westerplatte i Gdansk. En försvarsanläggning som blev attackerad av en tysk kryssare 1 sept 39. Andra V-krigets 1:st dag!

Man fick se vad som återstod efter en veckas strid. Även minnesmärke över de försvararna som stupade. Mängder av polska skolklasser besökte anläggningen samtidigt som oss. En mickro-uppvärmd pizza avslutade visiten.

    Sedan till Malbork. En resa, ca 6 mil söderut. Efter att ha hittat en c-plats, fått upp tältet och varit och inhandlat nödig materiel sitter vi just nu som de enda camparna på plats

 

Onsdag 14 juni

 

    Ingen brådska på morgonen. Borgen Malbork öppnade inte förrän kl 10.00. Världens största borg beräknat efter byggyta. Började användas av Tyska Riddarorden år 1406. Mycket intressant bygge genom de olika århundranden som den funnits. I besöksavgiften ingick en hörlur, där du fick beskrivet på engelska vad som fanns framför ögonen. Samma elände som under gårdagen, med en massa skolklasser, vilket gjorde det svårt att höra informationen som man fick.

    Resten av dagen tillbringade vi på cyklarna. Vägarbeten, mycket trafik och andra störningar gjorde att resan till dagens slutmål tog lång tid. Motorfläkten fick jobba ordentligt nästan hela tiden

    Staden Plock var dagens mål. Därifrån visade det sig vara 90 km till närmsta c-plats. Ett litet hotell i närheten löste våra problem. Ett dubbelrum ink frukost kostade 160 zloty. Ca 390 kr. Knappt lönt att tälta!

 

Torsdag 15 Juni

 

    Vaknade tidigt. Frukost och avfärd 08.00. Färden gick på mindre vägar mot Zakopane. Stannade och åt kebab på en pizzabar.

Målet var en nationalpark väster om Krakow. Äntligen framme var det så mycket folk. Det var till och med svårt att parkera 2 mc! Kl var 16.30

Vi lade ner projektet.

Proggade in närmsta c-plats. På plats fanns det givetvis ingen! Gps är inte alltid bra i de gamla östländerna! Beslöt köra mot Zakopane.

Väg 7 mot Z. Ett litet motell utmed vägen fick besök. Huset är fullt av arbetare som jobbar på ett vägbygge alldeles intill motellet. Här är en massa olika språk i omlopp. Gubbarna är verkligen begivna på öl vilket man kan se på antalet tomflaskor som står lite överallt.

 

Fredag 16 Juni

 

    Blev serverade en frukostmeny. Den dyraste 15 zloty. Ca 35 kr!

(Grövelsjöns fjällstation 200 kr!) Vi orkade knappt ”äta upp”.

Morgonens färd till Z fortsatte i regn och oändliga bilköer. När vi äntligen kom till hoppbacken stod en parkeringsvakt och skulle ha betalt. (Min lust att åka till denna plats och prova utförsåkning försvann som en avlöning!) På med regnkläder och vidare mot en av skidbackarna.

Samma eländiga bilköer vilket gjorde att vi hoppade över eventuella sevärdheter i området och drog in i Slovakien. Fantastiska vägar lyckades gps leta upp. Hela dagens mc-färd var helt lyckad ur vägsynpunkt.

Ligger just nu på ett litet motell i orten Terany. Betalt 28 eu för ett rum!

Billigare än att tälta i väst! Har just suttit på uteserveringen och druckit var sin öl. 24 kr för båda. Man känner sig nästan förmögen.

 

Lördag 17 Juni

 

    Damen i receptionen kunde inte ett ord engelska eller tyska. Vi stod framför henne och kollade några menyer, på för oss obegripliga språk. Plötsligt dyker en busslast polska pensionärer upp. Damen blir ganska skärrad. Vi drog slutsatsen att vänta på frukost var inte lönt.

Skruvade ihop trangaköket och kokade kaffe på rummet. 2 st brödskivor per man fick duga.

Skulle till Ungern. Efter några timmar, en bro över Donau och vi var där. Köpte kaffe och glass i ett litet samhälle.

Tihany vid ungerska Balatonsjön var nästa mål. Plötsligt dyker en massa mc-poliser upp! Vad är på gång? 5 st tävlingscyklister far förbi. 6-7 polismc och lika många polisbilar! Tydligen lider inte Ungern av resursbrist gällande polisväsendet! Senare mötte vi väldigt många cyklister och ytterligare ett antal polisfordon.

    Proggade in en c-plats på gps. Visade sig ligga på andra sidan sjön. Körde tillbaks och tog in på en annan som vi passerat tidigare.

Tält upp, handla det som behövdes och åt på c-platsens pizzeria.

Efter detta en promenad i området, kollade den berömda Balatonsjön. Läste några sidor i medhavda böcker. Sedan godnatt.

 

Söndag 18 Juni

 

    Vaknade 05.30. Gårdagens firande innebar ett evigt dunkande från olika håll. Svårt att somna. Blev emellertid tyst framåt småtimmarna.

    Frukost i tältet. Dagens resrutt började med en färjetur över Balatonsjön. Köpte en karta över Kroatien för överblivna forinter. Gränspassagen Ungern/ Kroatien påminde om gamla tider. Det skulle visas pass plus papper på mc:n, vilka jag givetvis inte hade. Efter litet halvsura miner fick vi ändå passera.

    I Kroatien åt vi en eminent lunch på en liten bykrog. Wienersnitzel, pomme frites, grönsaker och mineralvatten. 20 eu för oss båda! Ganska överkomligt!

    Gränspassagen till Bosnien innebar att visa passet 2 ggr.

Knappade in en c-plats. Blev nära målet anvisade in på en liten  och sönderkörd grusväg. Var nästan omöjlig att ta sig fram på. Kent lyckades sladda till och tappade mc:n i en uppförsbacke. Vi fick plocka bort all packning och bära den till “fast mark”. Med en olastad mc var det inga problem. Själv lyckades jag klara problemet utan att tippa.

2 genomsvetta gubbar fortsatte letandet efter c-platsen. Den visade sig vara nedlagd.

(En boende som bevittnat vårt “äventyr” i backen ställde nog sig frågan: “Vad är det som driver 2 gamla överåriga svenskar på mc att försöka ta sig fram på en nästan obefintlig väg?”)

“Vi söker ett hotell lstället”. Sagt och gjort. 21 km senare ett dubbelrum ink frukost. 400 spänn. Hotel Harmony.

 

Måndag 19 Juni

 

Serverades frukost i matsalen kl 08.00. Köpte en karta över Bosnien och  konstaterade att inlagd rutt till Mostar var bra.

1:st delen var ett evigt kollande efter hastighetsgränser som skiftade hela tiden. Mycket tråkig. En kopp kaffe från termosen piggade upp. Andra delsträckan var bättre. (21 mil).

I Mostar Hittade en “Parkeringsinkastare” oss! 5 eu för 2 st övervakade mc var helk ok.

Gick för att titta på den berömda bron som ofta var med i nyhetsrapporteringen från balkankriget. Vattendraget heter Neretva,och kriget pågick mellan 1991 till 95. Bron blev kraftigt skadad och rasade 1999. Den var nu återuppbyggd och runt densamma var ett helt turistgechäft uppbyggt. Området var mycket välbesökt av turister. Det var gott om restauranter. Vi besökte en av dem och åt en god middag och tog ett antal foton.

Fick upp en c-plats på gps. Kollade med parkeringsvakten om platsen fanns i verkligheten. “Den är bra” blev svaret.

Hittade den. De enda gästerna. Stenhård mark i en fruktodling och ganska gott om myror. Toalett och dusch var helt ok. Ej toapapper. Upptäckte senare att jag inte kollat “km kvar” på gps, när c-skylten dök upp.  Vi var alltså på en liten privat anläggning som inte fanns med i gps-systemet. Betalade endast 100 kr för 2. Billigast hitintills.

 

Tisdag 20 Juni

 

Steg upp 06.00. Varmt och soligt. 3 mm långa myror hade invaderat allt som var lönt för en myra att invadera.

Har just nu “frukostat” i solen. Korven fick slängas men osten funkade. Kent lyckades att ännu en gång få omkull sin cykel! Även detta problem lyckades vi lösa. För gamla, för tunga mc? Automatiska stödhjul?

Körde några timmar till Bileca där vi fikade.

När vi kom åter till cyklarna stod ett gäng kineser och kollade fordonen.

En av dem kunde engelska hjälpligt. Ställde en massa frågor. När vi upplyste om vår ålder, verkade de helt chockade. Ett antal foton blev givetvis tagna.

Vid gränsstationen till Kroatien, var det i mina ögon katastrof.Endast en som arbetade. Varje fordon tog ca 4 min. Kroater och Bosnier är nog inte riktigt överens! De kollade knappast våra svenska pass.

    Stod 1.5 tim i gassande sol. Det enda positiva. Nerförsbacke!

    Äntligen Kroatien igen. Tog ett antal foton när vi körde in i Dubrovnik söderifrån. Staden i centrum och Adriatiska havet till vänster om oss.

    Efter ett antal felkörningar är vi nu på en av stadens c-platser. Har duschat, ätit på  en närliggande restaurant, handlat det nödvändiga och kört en tvätt i en av de tillgängliga automaterna.

    Dricker just nu kaffe och litet likör. Obs, mitt emot oss ligger 3 par från Kungälv med var sin bamse till husbil.

 

Onsdag 21 Juni

 

    Tog det lugnt. Fixade bussbiljett och for till Dubrovniks gamla stad. En kaffe americano innan besöket innanför gamla stadens murar, satt rätt. Om vi ville gå uppe på muren behövde vi betala 500 st! De fick behålla sin mur ifred för oss! Köpte var sin glass istället. Gick runt i området tills det historiska intresset började svalna. En liten servering på utsidan muren. 2 kalla öl. 110 spänn. Med den utsikten. Helt ok!

    Drog sedan runt i området runt gamla staden / borgen några timmar. Bussen tillbaks var verkligen fullpackad. Hur skulle ev säkerhetsbälten funkat  här?

En tallrik soppa på samma restaurant som gårdagen. Vi gick ändå förbi. Skulle vila och läsa litet. Men värmen, maten och ölen tog ut sin rätt. Somnade!

    Har just nu badat i Adriatiska havet. Ca 23 grader. Flöt som en kork. Trevlig upplevelse! Dricker just kaffe.

 

Torsdag 22 Juni

 

    Årets längsta dag! Vaknade tidigt. Receptionen öppnade inte före  kl 07.00 så vi fick vänta med utcheckningen. Drog iväg. Kent var inte med vid c-platsutgången! Jag väntade, men ingen dök upp! Vände. Mc:n startade ej. Batteriet var dåligt. En av husbilsägarna hade en batteristarter så problemet löste sig.

    Hade tänkt köra via Montenegro till Albanien. Vid gränsstationen ville de ha pass och papper på min mc. Påpekade att Montenegro faktiskt ligger i Europa. Fick reda på att jag skulle betala 45 eu. Trodde att det var en slags muta. Är det så här i M-negro, hur är det då l Albanien? (Fördomar?) Meddelade att jag avstod M-negro och körde runt kuren och räknade med att få tillbaks mitt pass. Det gick inte. Blev anmodad att parkera min mc. 45 eu var något slags böter för jag var utan mc-papper! Det hade blivit en polissak! “NI är ju värre än ryssar, och jag har ju inte varit i erat !? land. Var väl inte de mest smarta yttrandena, men jag var ganska irriterad på som jag tyckte deras dumhet. Kent som hade sina grejor i ordning fick ju också sitta och vänta. Förbannade, åtminstone jag. Efter en lång stunds väntan kom en vakt med passet och önskade trevlig resa tillbaks till Kroatien som vi aldrig lämmnat!

    Körde tillbaks till Dubrovnik, och förbi. Ut mot ön Peljesac. Tog en färja från Trpanj till Ploce och var åter på fastlandet. Allt för att undvika eventuell Bosnisk tullpersonal som kunde vara smittade av sina Montenegro-kolleger.

    Sitter på en stor camping so om Split. 350 kr. Vi närmar oss välbesökta sommarplatser. En promenad på några kilometer till en pizzeria. En maffig pizza och 0,5 l öl gjorde att hemgången kändes lång!

 

Fredag 23 Juni Midsommarafton

 

Vanliga rutiner. Hade valt mindre vägar som gick parallellt med kusten en bit inåt landet. Delen från kusten upp mot inlandsplatån. Fantastisk!                 Serpentiner med härlig utsikt mot havet. Fikade och åt middag utmed vägen. Det var mycket förstörelse kvar i området. Svårt att tänka sig att det gått 20 år sedan kriget avslutades!

    Blev under dagen omdirigerade av polisen p.g.av en trafikolycka.

Ett bilvrak stod mitt på vägbanan. Förmodligen uppklippt med en hydralsax. Det var det värsta som jag sett!

    För att hitta en c-plats fick vi köra mot havet igen. Serpentiner, fast nedför, men lika vackert.

    Logerar just nu 5 km norr om Senj.

Midsommarfirandet började med ett dopp i havet. En dusch, en kopp kaffe, ett smaskigt wienerbröd och 2 små jägermeister.

Läggdags 21.30. Då var det helmörkt. (Ingen vidare baksmälla!)

 

Lördag 24 Juni

 

Hade campat onödigt nära stora kustvägen. Det lät som om bilarna var på väg in i tältet. Fick ligga ovanpå sovsäcken p.g av värmen.

Steg upp kl 06.00. (Inte så vanligt midsommardagens morgon när man var yngre!)

Har just simmat i Adriatiska havet, duschat och ätit frukost. 07.17.

Följde kusten norrut till Kraljevica. Sedan mindre vägar mot gränsstationen Prezid. Var tvungna att göra slut på våra överblivna kroatiska pengar. I Cabar fanns en mack. Tankade fullt och betalade det som fattades med kort.

Där fanns även en gränsövergång. Tjejen (vakten) kollade våra pass. Samma procedur 200 m senare av en manlig vakt. Vi var i Slovenien.

Vägen var urdålig, men det visade sig vara ett vägarbete. Visserligen långt, men det tog ju ändå slut.

Hade knappat in Nova Gorica, som ligger vid den Italienska gränsen.

Är nu på en camping 5 km från Nova G. Betalade 26 eu för båda.

Senare på kvällen gick vi till campingens servering / grill.

“3 eu för 100 g  T-benstek”. Vi förstod nog inte upplägget. En T-bensstek som vägde 1,7 kilo grillades åt oss! Den blev sedan uppskuren vid vårt bord. Det blev så mycket kött så vi kunde inte äta upp. (lagom till 4-5 pers) (Fick alltså även betala 3 eu per / 100 g ben!)

560 eu för köttet / benet, ink 2 st  0,5l  öl och gratäng. 280 kr / person.

(Hade säkert varit dyrare på Grövelsjöns fjällstation!)

 

Söndag 25 juni

 

    Körde till en chash-automat och fyllde på vår gemensamma reskassa.

    Till Solkan Bridge som går över floden Solkan. Världens största järnvägsbro, byggd i sten. Fristående valv. Det var den sista bron som byggdes med den tidens teknik. Järnvägen går mellan Trieste och Wien. Dåtidens stormakt. Habsburska väldet.

    Bron förstördes både under 1:st och 2:nd världskriget.

Bron är helt i ordning och förvaltas i dag av Slovenien.

    Därefter till Italien. Knappade in en bensinmack för att köpa en karta över landet. Gps var till ingen hjälp denna gång. De som vi fann, var automatiska! Ett riktigt oväder gjorde att vi fick stå under ett takutskjut som vi fann utmed resvägen. Stod där 1.5 tim.

    Nästa mack upplyste oss om ett köpcenter där vi kunde hitta kartor.

Där fann vi vad vi sökte. Även 2 små koppar kaffe och 2 st värmda smörgåsar.

    Körde ytterligare ca 10 mil. På nästa c- plats, som heter Al Lago kunde man se tydliga tecken efter den förbidragande stormen. Nedblåsta grenar och löv i mängder. Efter några jagtblut var vi redo att anfalla områdets pizzeria.

    Denna låg vid en liten sjö i anslutning till c-platsen. Med tanke på vattnets kvalitet i sjön, och den legat i Sverige hade den antagligen blivit rekommenderad igenfyllning!

 

Måndag 26 Juni

 

    Avreste innan 08.00! De första timmarna gick rutten i de Italienska bergen, bland vinodlingar.Skulle till ett litet samhälle, Riolo Terme. Där skulle finnas en c-plats, kallad Va rverde.

    Hela dagen på mc:n. Stekande sol, 35-40 grader! Körde över Po-slätten. Mängder av småsamhällen som alla tog tid att ta sig igenom. Fikade och litet senare något slags kebabkäk. Min kropp och senaste måltiden funkade inte så bra. Illamående några timmar.

    Väl framme var c-platsen nedlagd! Fick ta in på ett hotell. Rummet var alldeles för varmt, men det fanns luftkonditionering. som sattes på max.

    Har just tagit en dusch, men är fortfarande för varm. Denna dagens mc:åkande var ingen höjdare. Platt tråkigt landskap och alldeles för varmt.

Gick till en liten bar i hotellets närhet. En kall öl och några jordnötter satt gott.   

 

Tisdag 27 Juni

 

    Med luftkonditioneringen på 20 grader hela natten och en termostat som förmodligen ej fungerade blev det ganska kyligt på småtimmarna Fick dra upp täcket ordentligt över öronen för att ej frysa.

Vi for de sista 10 milen till San Marino. På plats 12.30. Det var så varm. Vi var i det närmaste utslagna. Fick efter  viss möda upp tältet och blev sedan sittande i våra stolar.på det skuggigaste stället.

Poolen ingick i c-avgiften så vi badade och åt glass. Detta gjorde att man piggnade till.

Slöade resten av eftermiddagen och på kvällen besökte vi områdets pizzeria.

Onsdag 28 Juni

 

    Tog det lugnt på morgonen. Skulle besöka San Marinos gamla borgar under dagen. Blev av en polis anvisad till parkering 7. Gratis för mc! (Sug på den!). Var uppe i torn 2, sedan torn 1. Hela området ligger på en stor höjd, så utsikten är fin åt alla väderstreck. Vädret var något disigt, så vi slapp den värsta värmen. Var på plats flera timmar och kollade det mesta som en turist skall besöka. En linbana, ett litet cafe´, en turistinfo, och en bankomat.

San Marinos formel  1- bana  skulle besökas. Denna ligger ca 30 km utanför San M .Enligt uppgift i Samhället Misano, ganska nära Rimini. For på småvägar. Blev inte insläppta. hela området var omgärdat av ett stort järnstaket. Tog några foton, och åkte “hem”.

    Badat i poolen, ätit glass, druckit öl, läst ut Leif Gw Perssons bok “Linda”.

Restauranten öppnar kl 19.00. Denna är nästa punkt på agendan.

Tuggade i oss var sin sallad. Det var nog en ganska ovanlig beställning ,efter vad vi kunde förstå på servitrisens reaktion!

 

Torsdag 29 Juni

 

Efter att ha betalt den extra natten var vi resklara kl 08.00. Efter några km stannade Kent för att kolla sin gps. Jag trodde han skulle ta några sista foton på San Marino och steg av mc:n. Då körde han iväg! Hoppade på min mc igen. Försökte köra ikapp honom. Borta! Vägen jag valt slutade i ett litet samhälle efter några km. Körde tillbaks till sista stället som vi setts. Ingen Kent. Väntade ganska länge. Kontakt via mobil. Det var ändå svårt att reda ut resp position. Det visade sig att Kent kört förbi “fotostället” innan jag var tillbaka.

Körde vidare hela dagen i de Italienska bergen. Vi kom inte så långt, men mc:åkningen var perfekt. Litet krångel vid ett bensininköp, men även detta löste sig. På dagens c-plats blåste det riktigt ordentligt. Försökte få tältet i lä så mycket som möjligt. Alla linorna användes när allt var på plats.

    Ingen mat på hela dagen men kl 19.00 öppnar en närliggande pizzeria.

Har just varit och inmundigat var sin uppbränd pizza. Ölet var som tur var helt ok!. C-platsen La Puta.

 

Fredag 30 Juni

 

Ena natten ligger man ovanpå sovsäcken och halvsvettas. Nästa natt. Superunderställ på men inga sockar. Iskalla fötter hela natten! Kompenserade det hela med en varmdusch på morgonen, för att få upp temperaturen i kroppen. Vi överlevde emellertid och avslutade morgonritualen med en god frukost. Yoghurt Kaffe och en giffel.

Jag hade lagt upp 4 st rutter för att komma till Ferarris Museum som ligger i Maranello. Fungerade ok de 3 1:st delsträckorna sedan blev det något fel så Kent fick ta över. Behöver jag tala om att det var en sagolik mc-tur i kuperad lövskog.

I Maranello besökte vi museet. Inträde 16 eu, vilket det var värt.

Allt var perfekt ordnat. Allting riktigt andades dyrt. Fick inte gå nära eller röra någoting. Detta såg ett antal vaktmästare till. Här hade man inte fått mycket för 100000 kr!

    2 kaffe, 2 bagetter på anläggningens cafe´. 11 eu. (Klart billigare än i Grövelsjön). Letade upp ett köpcentrum. Gjorde nödvändiga inköp.   Ringde och kollade om den tänkta c-platsen verkligen var i bruk.

    Är nu på plats och har efter tältresning provsmakat inhandlad Grappa. Ok det går ju att skölja ner med öl, som vi också köpte.

C-platsen Arizona. Plats Salsa Maggiore Terme.

Restauranten serverade sallad till Kent och spagetti carbonada till mig.

 

Lördag 1 Juli

 

Vanliga rutiner. Tankade och skulle för första gången köra på Italiensk betalväg. Gjorde antagligen det mesta fel vid både på och avfart. Vet inte vad det kostar, men vi får antagligen betala i alla fall.

Hade tagit  på mig regnjackan som skulle hålla undan fartvinden.

Den blev som en ballong och fladdrade. Fick dra ner den och försöka

få in den under baken. Även vänsterärmen som saknar muff, ställde till med problem. Det blev en konstig körställning i 105-120 km/t.

    Efter motorvägen var det mest av tunnlar som gällde.

Fann camping i orten La Prese som ligger i Schweiz. De 5 sista milen var helt perfekta.

Har just varit och intagit 2 tallrikar gulaschsoppa och en flaska mineralvatten på ett av hotellen. 260 kr. Nog är vi i Schweiz alltid!

 

Söndag 2 juli

 

    T-shirt, superunderställ, träningsoveralllsbyxor, sockar, helly hansentröja, och sovsäck. Det var kallt i alla fall! Höjden märks.

Dagens rutt, 18 mil utan packning. 1:st stoppet var i Livigno.

Ett cafe. Beställde cappuccino och lämpligt dopp. Tillgång till nät!!

Kent var lyrisk! Själv fick jag med viss hjälp iväg 2 st inlägg på face-book. Nytt rekord. Satt ganska länge innan allt  försummat face-bookande var ordnat.

    Körde vidare och kom utmed en stor damm. Mitt på denna fanns en betalstation. 12 eu för att komma igenom en enkelriktad tunnel. Det började regna. Regnställ på. Efter 3 min slutade det!

Vi var på väg mot Stelviopasset.( Kent som varit där förut ville köra utan packning. Passet är 2757 m högt. Det näst högsta i Alperna ,som har en ordentlig väg. Denna byggdes mellan 1820 och 1826. Betraktades som en stor prestation på den tiden.

Mina Norska erfarenheter av serpentinvägar bleknade verkligen. Tala om vassa hårnålar! Det var verkligen svårt att hålla sig på rätt körbana emellanåt. Fick vara verkligen uppmärksam på mötande trafik. Dessutom mängder med cyklister.

Stoppade för att fotografera några gånger på vägen upp.

På toppen. Av med regnkläderna.Verkligen fullt med folk och mängder med mc. Köpte litet mat i ett “korvstånd”. Började givetvis regna igen.

(Han “däruppe” ser väl antagligen när jag är utan regnskydd!)

    På nervägen tog jag en “video” ( lyckades få ut på face-book.)

Något senare fick vi vänta vid rödljus framför en tunnel. Något var fel, så det tog mer än 15 minuter. Triumphen blev varm och tryckte ut det kylarvatten som jag fyllt på under morgonen.

Kom äntligen igenom, men det blev snart stopp igen. Denna gång var det förmodligen en krock mc / bil som orsakade det hela.

Att hitta en öppen affär en söndag i Italien, är inte lätt. En bensinmack kunde hjälpligt fylla våra behov. Lyckades även förstöra mina glasögon, med hjälp av locket till toppboxen. Väldigt smart gjort!!

Hade som tur var,  med ett par i reserv!

 

Måndag 3 Juli

 

Betalade 68 eu för 2 st övernattningar. När man kör genom La Prese kan man få möte med ett tåg på samhällets gator. Detta skedde och var verkligen en udda upplevelse.

For till Davos problemfritt. Ett köpcenter. Inhandlade kartor

över Schweiz och Tyskland. 200 kr / st.

Nästa ort blev Vaduz, som är huvudstad i Lichtenstein. (160 kvadratkilometer och 38000 innevånare.)

Nästa c-plats 43 km åt Nv. Handlade, och for till uppgivet ställe. Många vägarbeten.

Camping St Gallen heter platsen. Vi befinner oss ca 8 km från Bodensjön.

 

Tisdag 4 Juli

 

08.15. Körde mot Bodensjön, Till orten Arbon, Sedan södra sidan av sjön, västerut. Tog en fika efter att ha passerat gränsen Tyskland / Schweiz. Handlade även på Lidl, som låg alldeles intill.

Mot Waldshut,  där vi tänkt starta hemresan med att köra genom Schwartzwaldsområdet i södra Tyskland.

Friberg och sedan Freudenstadt. Där besökte vi en restaurant. 2 st pizza, 2 mineralvatten, 280 kr. Sökte upp camping Genwald, där vi befinner oss nu. Jag lade mig 20.30. Rekord?

 

Onsdag 5 Juli

 

Hade proggat in 3 st rutter föregående kväll. Den 1:st. Superfin med asfalterade vägar i storskog och litet trafik. Den 2:nd. För mycket trafik. Genomsnittshastigheten låg, Den 3:dje. Katastrof! Rödljus, eviga vägarbeten och bilköer hela tiden. Flyttade knappt på oss.

Stannade i Hösbach Aschffenburg, Hade då kommit ca 15 mil. Beslutade att fortsätta resan norrut på motorväg. Slog in Hamburg på gps.

Flöt till att börja med på ganska bra. Sedan tvärstopp. Framåt   5 - 10 m åt gången med glödheta motorer. Ingen trevlig upplevelse. Svängde av motorvägen så fort det var möjligt.

Försökte hitta en annan väg. Gjorde så. Även den var igenkorkad. Tyskarna är väl vana vi detta, men vi blev ej imponerade av trafiken.

Körde på utsidan av alla köande och kom därmed framåt. När vi passerade m-vägen igen så vi att proppen hade lösts upp.

    Efter att ha tankat blev det m-väg igen. For ytterligare 20 - 25 mil innan en camping jämte floden Fulda.

 

Torsdag 6 Juli

 

    Motorväg till Kiel. Kent försökte ringa Stena Lines beställning, under en rast på motorvägen. ”Du har plats 5”. Efter ca 12 min, “datasystemet ligger nere!”  Försök nummer 2 gick ej bättre!  Trots en massa vägombyggnader, gick resan genom Hamburg ganska bra.

    Fortsatte mot Sverige-terminalen i Kiel. Köpte en resa, ink hytt och frukost. 4660 kr. På kvällen 2 middagar i cafe´t. 351 kr för båda.  Halva priset jämfört med att den ingått i biljetten.

    Tillbringade kvällen på soldäck, där kunde vi inhandla ett stort glas öl och 4 cl jägermeister för 105 spänn, vilket vi givetvis gjorde. Efter maten, och en sväng i butiken, fick båtens kvällsliv klara sig utan oss. (Var förmodligen ej saknade heller.)

 

Fredag 6 Juli

 

    Från båten i Göteborg. Kent for till sin syster i Södermanland och jag hälsade på Niclas med familj. Jobbade med en båtmotor. Hemkomst söndag 7 Juli.






Övernattningar

12 / 13 Juni      Båten Karlskrona / Gdynia.              Polen
13 /14               Tält Malbork                                     Polen
14 /15               Hotell Staden Plock,                        Polen
                         1:st våning till höger om receptionen
15 / 16              Hotell 30 km innan Zakopane.         Polen
                         (Fullt med vägarbetare.)
16 / 17              Motell Terany.                                           Slovakien
                         2 vån. höger om resept. turistbuss, pensionärer
17 / 18              Tält Balatonsjön.                              Ungern
18 / 19              Hotell Nova Harmonica.                            Bosnien
                         Snyggt rum inkl. frukost
19 /20               Tält utanför Mostar.                                  Bosnien
                         100kr. fruktodling inkl. myror
20 / 21              Tält Dubrovnik                                          Kroatien
21 / 22              Tält Dubrovnik                                          Kroatien
22 / 23              Tält 6 km söder Split                                 Kroatien
                         Badade, nära vägen
23 / 24              Tält Utanför Senj                                      Kroatien
                         Lång promenad till pizzeria
24 / 25              Tält Nova Goritcha                                    Kroatien
                         Intill Italiens gräns Martina på smällen T-ben-stek.
25 / 26              Tält Al Lago.                                    Italien
                         Efter storm, Förorenad sjö
26 / 27              Hotell Riolo Terme                           Italien
                         Iskall Ac
27 / 28              Tält Camping Centro Vakanze         San Marino
28 /                   Tält Camping Centro Vakanze         San Marino
29 / 30              Tält La Futa.                                    Italien
                         Blåst, kass pizza!
30 / 01 Juli        Tält Camping Arizona                      Italien
                         Kent Sallad, Kjell spagetti carbonada
01 / 02              Tält Le Prese.                                           Schweiz
                         Tåg genom samhället
02 / 03              Tält Le Prese                                            Schweiz
02 / 03              Tält Camping St Gallen                            Schweiz
                         (Långhårig darling)
03 / 04              Tält Camping Genwald                             Tyskland
                         Låg på en vall. Högt Trafikbuller
04 / 05              Tält Campingplatz Fulda Leife                         Tyskland
                         Utanför Fulda
05 / 06              Båten Kiel / Göteborg

                         För min del 625 mil Kent 750mil

                         25 övernattningar Tält 18 ggr Hotell 5 ggr båt 2 ggr