Välkommen till Kents hemsida |
|
|
|
Efter att fjolårets planerade långresa blivit inställd på grund av sjukdom
var vi redo att göra ett nytt försök. Vi bestämde oss för att besöka Normandie.
I vanlig ordning satt jag på min kammare och planerade resväg. Eftersom vi inte
hade bestämt exakt vad vi ville se la jag rutten till Dieppe i norra Normandie.
Jag la hela vägen till Dieppe som en rutt, vilket skulle visa sig vara ett
misstag.
2015-06-10
Jag gav mig av tidigt mot Svenljunga för att plocka upp Kjell. Jag var framme
strax efter kl.16.
2015-06-11
Kjell hade som vanligt en massa saker att ordna innan vi kunde ge oss av. Dagen
ägnades därför åt fina småvägar i trakterna.
2015-06-12
I sjusnåret gav vi oss iväg mot Göteborg för att ta färjan över till
Fredrikshamn. Vi åkte över till Jyllands västsida för att göra ett besök vid
Rubjergs knude. Detta är en fyr som har begravts i sanden. Jag var där 2009 och
tyckte det kunde vara värt ett återbesök. Innan vi åkte var jag ute på nätet och
läste om fyren. På den sida jag fick upp stod det att fyren hade rasat och att
Nordjylland därmed hade förlorat sin största turistattraktion. Det fanns till
och med en bild av det rasade tornet i sanden.
Döm om min förvåning när vi kom dit och tornet var lika intakt som förra gången.
När jag tagit dessa foton gick min kamera sönder. Resten av bilderna är fotade
med telefonen.
Vi fortsatte nu söderut i det ganska tråkiga Jylländska landskapet. Ungefär
kl.19.30 var vi framme I Agger Och
Krik vigs camping.
2015-06-13
Strax före kl nio var vi på rull igen. Söderut på tråkiga Gylländska vägar.
I
Hvide sande stannade vi och fikade samt väntade ut ett regnväder.
När vi passerat Tyska gränsen blev väl inte vägarna så mycket roligare, men vi
fick ju åtminstone köra lite fortare. När vi i halv femtiden var framme i Husum
vräkte regnet ner. Vi var helt ense om att det inte var läge att slå upp tältet.
Efter lite frågande och letande hittade vi ett
hotell.
Kvällen ägnades åt vin, kvinnor och sång.
2015-06-14
När vi i åttatiden var klara för avfärd hade regnet upphört.
Vi fortsatte söderut och färjade över Kielkanalen
,
sedan på norra sidan längs Elbe. När jag sitter på min kammare och lägger upp
rutter försöker jag alltid lägga rutterna så nära sjöar och vattendrag som
möjligt för att få lite vackra vyer. I verkligheten är det oftast höga
sandvallar mellan vattnet och vägen så att man ändå inte ser så mycket. Så var
fallet även här. Nåväl, vi färjade över Elbe och fortsatte västerut.
Fika och kartläsning
När vi i halv halv tvåtiden närmade oss Bockhorn var det svåra
trafikstockningar. Det visade sig att det pågick en jättestor marknad för
begagnade bil- och mc delar. Vi var ju bara tvungna att stanna och titta på
spektaklet.
När vi efter ett par timmar sett oss mätta fortsatte vi västerut. På andra sidan
gränsen till Nederländerna hittade vi en liten campingplats.
Groningens regionsflagga
2015-06-15
I niotiden fortsatte vi västerut. Det Holländska landskapet är heller inte
så upphetsande. Allting var dock väldigt välskött och prydligt. När man körde
genom små städer och byar var det stundom som att köra i någons vardagsrum. Man
funderade på om man missat några skyltar, för här kunde man väl inte få köra.
Kvart i elva var vi framme vid
Lauersmeer (väg N361), innan vi åkte över dammen
stannade vi och fikade. Vi fortsatte västerut och söderut längs kusten. Jag
berättade tidigare att jag lagt in en rutt ända ner till Dieppe och att det
skulle visa sig vara ett misstag. När jag lade över rutten från datorn till
gps:en fick jag meddelande att rutten var för lång och att jag skulle få
information när jag närmade mig målet. När vi nu närmade oss Harlingen fick jag
den informationen, att rutten var slut. Efter lite trasslande lyckades vi ta oss
igenom Harlingen och ut på den långa vallen över Ijsselmeer.
På andra sidan Ijsselmeer svängde vi höger mot Den Helder där vi tog färjan till
Texel. På färjan dök Kjells kompis från Irland upp igen.
Väl över på Texel körde vi till Den Burg och åt en dyr men god måltid. Jag
tyckte även att färjebiljetten var förvånansvärt dyr, Därför frågade jag
servitrisen om det måhända var en tur- och returbiljett. Ni behöver ingen
biljett på återresan sa hon, alla som åker härifrån till fastlandet har ju
betalat resan. Kjell kom då på att om vi avled på ön måste vi få pengar
tillbaka.
Efter maten tog vi en tur runt ön.
I De Koog hittade vi en
kampingplats vid stranden
Jag ägnade kvällen åt att föra över resterande rutt från datorn till våra gps:er.
Sedan en liten promenad på stranden.
2015-06-16
Halv nio lämnade vi campingen i De Koog och fortsatte söderut längs kusten.
Det är gott om stora städer längs kusten men vi lyckades mestadels undvika
stadskärnorna. I Haarlem gjorde vi en avstickare till Zandvoortbanan.
Här hade vi turen att få se och höra ett par formelbilar som tränade.
Färja över inloppet till Rotterdam. På vallen mellan SchouWen-Duiveland och
Noord-Beveland (väg N57) stannade vi och fotade.
I Zwarte Gat, strax före gränsen till Belgien hittade vi en
camping.
2015-06-17
Avresa kl. nio. Klockan 11 stannade vi i De Haan och fikade.
Här tittade Kjell på kartorna och upptäckte att Passendale låg i närheten. Där
utkämpades tydligen ett stort slag under första världskriget. Eftersom krig är
det roligaste Kjell vet (obs ironi) var vi tvungna att åka dit.
Platsen för minnesmonumentet.
Där fanns naturligtvis också ett museum.
På väg därifrån passerade vi en krigskyrkogård.
Precis på andra sidan Franska gränsen hittade vi en
camping.
Observera den avancerade vägbommen. Linan slutar inne i vaktkuren, när någon
skulle släppas förbi drog vakten i linan.
2015-06-18
Avfärd kl. nio, genom Dunkerque och vidare till Calais.
Sydväst om Calais börjar kusten höja sig, därifrån syns Dovers vita klippor.
Efter ytterligare en km kom vi fram till Cap Blanc-Nez som är den punkt i
Frankrike som ligger närmast England.
På andra sidan vägen låg en restaurang som bjöd på en fantastisk utsikt.
Vi fortsatte söderut längs kusten, i Bologne-Sur-Mer snurrade vi en hel del
innan vi hittade rätt. Vi
campade 1,5 km nordost om Berck. Här glömde jag att
fota.
2015-06-19
Som vanligt avfärd i niotiden.
Bilderna tagna från vägen norr om Mers-les-Bains där vi stannade och åt.
Mers-les-Bains. Sedan fortsatte färden till Dieppe där vår förprogrammerade rutt
slutade. Nu var vi i Normandie. Vi lade in staden Étretat som nytt mål i våra
gps:er. I Saint-Valery-en-Caux hittade vi en camping. Även här glömde jag att
fota.
2015-06-20
Ungefär kl. halv nio fortsatte vi längs kusten. Fina mc-vägar. På väg ner
till stranden i Les Petites Dalles (väg D471) Skedde det första missödet. Kjells
cykel välte pga. väglutningen. Ingen skada skedd men vid sådana tillfällen är det
bra att vara två. Bilder från stranden.
Vi fortsatte till Chapelle Notre-Dame du Salut, (Väg D79). Där stannade vi och
fikade och fotade. Det var en vacker utsikt över Fécamp.
Kjell passade på att visa några danssteg.
Vi fortsatte till Étretat och vidare mot nästa mål som var
Honfleur. När vi
skulle över Seine (väg D910) inträffade nästa missöde. Även denna gång drabbades
Kjell. Före bron var en betalstation med ett antal genomsläpp. Bommen längst
till höger var fälld och en röd lampa lyste. Kjell körde fram mot en kö i en av
de öppna passagerna. När vi närmade oss öppnades den fällda bommen och ljuset
skiftade till grönt. Jag körde igenom och Kjell som nu hade uppmärksammat detta
hängde på. När jag hade passerat stängdes bommen och Kjell körde rakt in i den.
Jag märkte ingenting mer än att han kom lite efter. När vi stannade i Honfleur
berättade han vad som hänt. Bommen hade lossnat ur sitt fäste och en av Kjells
backspeglar hade också lossnat.
Sett i Honfleur.
Efter att ha ätit en bit mat fortsatte vi mot Pegasus bridge som är en annan
"måste besökas plats" för MÖP:ar.
Vi fortsatte nu till Bayeux.
Här skulle vi stanna ett par dagar.
2015-06-21
Dagen inleddes med en fransk frukost.
Efter frukosten gick vi till ett museum. Vi irrade runt lite eftersom inte
kartan stämde med verkligheten. Kjell trodde det var fel på kartan, jag trodde
för min del att det var fel på verkligheten.
Så småningom kom vi dock fram och påmindes åter om krig och elände.
Efteråt besökte vi en närliggande krigskyrkogård. Inget man blir glad av.
En liten matbit gjorde oss på bättre humör.
Mätta och belåtna styrde vi nu kosan mot Tapisserie de Bayeux och den berömda
Bayeuxtapeten. Detta är en 70m lång bonad som bl.a. berättar om slaget vid
Hastings år 1066. Mycket intressant. Tillbaka på campingen försökte jag vara
lite huslig och tvättade våra kläder. Tyvärr lyckades jag välja ett program utan
centrifugering.
2015-06-22
Arromances les Bains stod på programmet. Men pga. en regnig
morgon blev det sen avfärd. Väl där blev det åter museibesök med filmvisningar
och en massa maskiner avsedda att döda och lemlästa människor med. På stränderna
syntes rester av de pirar man hade byggt för att landsätta fordon och materiel.
När vi senare åt lunch började det ösregna. Vi bestämde oss för att avvakta. Vi
hittade ett café där vi försökte vänta ut regnet. Till sist gav vi upp och körde
tillbaka till campingen. Tältet hade blåst omkull, men en granne hade satt upp
det igen. Nu var det mesta genomsurt. En Fransk kvällsmåltid fick oss på humör
egen.
2015-06-23
Sen morgon. Kom iväg i halv elvatiden. Siktet var inställt på
Longues sur Meer.
Efter en timmes rundvandring fortsatte vi mot den Amerikanska
krigskyrkogården. Den låg mycket vackert belägen vid stranden.
Inte heller denna kyrkogård gjorde mig glad. Efter ett par timmar fortsatte vi
längs Omaha beach
till Pointe Du
Hoc.
Efter någon timme fortsatte vi till
Sainte-Mère-Église.
I utkanten av staden hittade vi en camping.
2015-06-24
Avfärd kl. 09.20 mot
Utah beach. Vi åkte ner på stranden och fick se några travekipage som
tränade.
Det förekom även strandsegling (?) på stranden.
Vi stannade också till vid besökscentret.
Vid det här laget var jag ganska mätt på krigsminnen.
Vi for vidare till
Cherbourg och La cité
de la meer som är ett marinmuseum. Här finns Europas djupaste akvarium och
en utställning om Titanic. Cherbourg var den näst sista hamnen man anlöpte innan
tragedin.
Vi fortsatte ungefär en mil till en camping på stranden.
2015-06-25
Vi har nu fått den dåliga vanan att sova länge på morgnarna. Även idag blev
klockan tjugo över nio innan vi kom iväg. Vi fortsatte längs kusten till
Cap-de-la-Hague, en udde med en fyr längst ut på Cherbourghalvön.
När vi kom tillbaka till parkeringsplatsen var där en motorcykel med Norska
registreringsskyltar. Föraren var en ung man från Moldavien, boende i Norge. Han
avsåg att köra runt Europas ytterkant på 50 dagar. Jag undrar hur mycket han
hinner se.
Vi fortsatte söderut på småvägar
med siktet inställt på
Mont saint-Michel. När vi kommit en bit söderut kunde vi på långt håll
urskilja denna pampiga byggnad. Vi stannade och fikade i närheten
Eftersom klockan började bli mycket letade vi upp en camping. Här glömde jag att
fota.
2015-06-26
08.45 var vi i sadeln. efter mycket letande hittade vi parkeringen för besökare
till Mont saint-Michel. Därifrån gick det bussar.
Klostret var en imponerande byggnad. Hela nedre delen var ett "mammons tempel"
med restauranger och souvenirbutiker.
De öppna spisarna var av modell större.
Hissmaskineriet drevs av munkar.
Själva hisskorgen var en slags släde som löpte på en sluttande del av fasaden.
När vi skulle ge oss av från parkeringen var vi tvungna att passera en bom som
öppnades när man drog entrébiljetten i en läsare. Kjell körde först, han drog
sin biljett och bommen öppnades. Jag gick fram och drog min biljett, inget
hände. Jag provade upprepade gånger med samma resultat. Vi försökte läsa de
Franska anvisningarna. Inte lätt när de enda ord man kan är perrong och sufflé.
Vi upptäckte att det fanns någon slags snabbtelefon man kunde använda för att
påkalla uppmärksamhet. Så gjordes, men eftersom den som svarade bara pratade
franska var vi osäkra på om meddelandet hade gått fram. Så småningom kom dock en
man på cykel och hjälpte mig tillrätta. Det visade sig att jag stod för långt
från bommen med motorcykeln. Den var tvungen att stå ända framme vid
kortläsaren. Nu fortsatte vi med siktet inställt på Le Mans. Vi stannade för en
matbit i en liten by som heter Désertines. vi var restaurangens enda gäster och
damen vi försökte prata med kunde ingen engelska. Hon förstod dock att vi var
hungriga och dukade upp resans överdådigaste måltid, fyra rätter + kaffe för ett
mycket bra pris. Mätta och belåtna fortsatte vi mot Le Mans. Vi kom fram lagom
till rusningstrafiken. Dvs. trafiken stod still. Dessutom körde vi fel och åkte
rakt igenom staden istället för runt densamma. I halv sextiden var vi dock
framme vid museet vid motorbanan, Det var givetvis stängt så här dags varför vi
fortsatte till en camping ca en mil nordost om banan.
2015-06-27
Strax före kl. nio lämnade vi campingen för att åka tillbaka till Le Mans
och museet. Vi var framme långt innan
museet öppnade. Väl inne fanns det mycket
att titta på, men som vanligt blev jag ganska fort mätt på intryck medan Kjell
kan gå och titta hur länge som helst.
När klockan närmade sig ett var även Kjell nöjd och vi drog vidare mot
Bastogne. Vi hade diskuterat att åka till Paris men eftersom ingen av oss är
förtjust i att köra i större städer beslöt vi att runda Paris på behörigt
avstånd.
I halv tretiden stannade vi i en liten by med namnet Courtalain och åt en
lättare måltid. När vi närmade oss Chateau-Landon såg vi en stor rökpelare
framför oss. En bit före staden blev vi stoppade och anvisade en alternativ väg.
Den anvisade vägen saknade helt skyltar varför vi inte visste vart vi skulle ta
vägen. Flera vilsna bilister snurrade också omkring på småvägarna. Till sist tog
Kjell kommandot och lyckades hitta en väg runt staden.
I sjusnåret hittade vi en camping i Bagneaux-sur-Loing. Här glömde jag att fota.
2015-06-28
Strax före kl. nio var vi åter på väg. Dagens färd gick mot nordost genom
ett oändligt jordbrukslandskap. Dagens höjdpunkt var en pizza i Vouziers. Kl.
halv fem var vi framme vid torget i Bastogne.
Det var nu dags att hitta en campingplats, det blev en hel del snurrande innan
vi kom rätt.
2015-06-29
Först på programmet stod ett museibesök. Det skulle visa sig vara lättare sagt
än gjort. Återigen irrade vi runt på gatorna i Bastogne innan vi lyckades hitta
Bastogne war
museum.
Själva museet var väl ungefär som alla andra men filmen som visades gjorde det
hela till en minnesvärd upplevelse.
Efter tre och en halv timme var vi åter på väg. Siktet var nu inställt på
Circuit de
Spa-Francochamps.
Banan ligger mycket vackert i ett kuperat skogsområde. Ett antal bilar av olika
typ tränade på banan.
Vi fortsatte nu till Malmedy där vi hittade en camping några km. nordost om
staden. På kvällen åkte vi in till staden och åt. Det pågick något slags jippo
och var knökfullt med folk.
2015-06-30
Dagens första mål var
Nurburgring, en påkostad jätteanläggning med mycket att titta på. Även här
tycker jag att filmföreställningen var den största behållningen.
När vi gått där ett par timmar tyckte jag att jag var färdig, det var däremot
inte Kjell. Jag fick ett psykbryt och bestämde mig för att åka i förväg. Inte
något av mina smartaste beslut. Jag meddelade Kjell att jag skulle följa vägen
norrut. Det visade sig att vägen vred alltmer åt öster. Ingen av oss har sådana
moderniteter som möjliggör samtal medan man kör. Kjell försökte ringa mig och
jag försökte ringa honom. Till sist lyckades vi få kontakt när vi båda stod
stilla en stund. Jag berättade var jag var och han skulle skynda sig ifatt. Jag
knallade sakta framåt till jag kom till denna lilla servering.
Jag beställde mat till både Kjell och mig, men när jag skulle betala visade det
sig att hon inte tog kort. Nu var goda råd dyra, Kjell hade vår gemensamma kassa
och jag hade inga euro. Jag förklarade att han som hade pengar var på väg och
snart skulle dyka upp. Hon verkade inte helt övertygad men när jag deponerade
min plånbok med allt innehåll fick jag min mat. Så småningom dök Kjell upp och
vi kunde fortsätta.
Färja över Rhein.
Strax före kl. sju var vi framme vid
Campingplatz Gut
Kalbergschnacke ungefär en mil sydväst om Attendorn.
2015-07-01
Inga sevärdheter finns i dagens agenda. Nu är vi på hemväg, och det blir
lite av en transportsträcka, dock undviker vi stora vägar. Dagens lunch intogs i
Blomberg.
Halv sju checkade vi in på
Campingplatz Sonnenkamp.
2015-07-02
Vidare hemåt. När vi närmade oss Elbefärjan var det en lång stillastående
kö. Vi körde förbi kön och kom ombord direkt.
Det visade sig vara ebb i floden. Ken det vara ebb i en flod? Färjorna gick
mycket sakta och kunde bara mötas där det var som djupast. Vattnet såg ut som
lervälling.
På andra sidan Elbe stannade vi och fikade. Vi planerade även färdvägen, många
småväger blev det. I fyrasnåret var vi framme vid färjeläget i Fynshav.
På Fyn körde vi sedan till
Sinebjerg camping.
2015-07-03
Nu började vi ha hemlängtan, därav lite tidigare avfärd än vanligt. Vi åkte
över Stora Bältbron, Inte roligt med motorcykel. Jag har åkt där förut och då
liksom nu blåste det en kraftig sidvind hela vägen över bron. Vi åkte sen
småvägar upp till Helsingör och färjade till Helsingborg. I fyratiden var vi
framme hos Kjell i Svenljunga.
2015-07-04
Efter att jag tagit adjö av Kjell körde jag norrut. Jag körde E4:an till
Norrköping med en tank- och matstopp i Herrbeta.Från Norrköping åkta jag via
Katrineholm, Flen och Malmköping till Ärla där jag övernattade.
2015-07-5
Tidig avfärd. Åkte via Eskilstuna, Västerås, Sala, Heby, Östervåla, Tierp.
Jag var hemma strax före tolv.
Sammanfattning. En bra resa med blandat väder. Började kallt, stundtals regn och
ibland riktigt svettigt.