Välkommen till Kents hemsida

Googleeart-
kartor
Bilder

När Kjell och jag åkte till höstträffen i Odda 2011 hade vi tänkt besöka Kjeragsbolten. Det visade sig att vi hade för lite tid till detta, men i år skulle det bli av. Vi kollade väderlekarapporterna och konstaterade att det skulle bli busväder. Vi beslöt att chansa och hoppas på det bästa.

2015-09-15
Vi hade bestämt att ta färjan mellan Strömstad och Sandefjord. Jag gav mig av kvart i åtta, det var grått och duggregn. Eftersom det var så tråkigt väder brydde jag mig inte om att leta upp några roliga vägar, Jag körde istället E-18 Från Västerås till strax efter Grums. Därefter tog jag E-45 mot Åmål. Sedan väg164 förbi Dals-Ed. Vidare väg 166 och en sväng in i Norge innan jag i halv fyratiden var framme i Strömstad. Genomblöt checkade jag in på vandrarhemmet Roddaren.

När regnet senare avtog bestämde jag mig för att ta en promenad för att handla något ätbart. Jag hade knappt hunnit utanför dörren förrän regnet vräkte ner igen. Sent omsider dök Kjell upp. Han hade också haft busväder, dessutom hade han blivit av med hjälmen när han var inne och åt vid en mack. Han hade fått köra en bit för att få tag i en ny hjälm.

2015-09-16
 I niosnåret var vi vid färjeterminalen. Vi hade kvällen innan försökt kolla avgångstiderna men inte lyckats. Två bolag trafikerar sträckan, Colorline och Fjordline. Det visade sig att Fjordline hade en passande avgång. När vi skulle betala frågade damen i biljettkassan om vi var medlemmar. Det var vi ju inte varvid hon frågade om vi önskade bli det. Vad innebär det, frågade vi. Det innebär att ni åker gratis. Vad kostar medlemskapet? Det kostar inget. Det lät ju som en underlig affärsidé, men bra för oss.
Färjan var inte precis överbokad, ganska ödsligt i kafeterian.

Klockan halv ett var vi framme i Sandefjord och styrde kosan västerut mot Lysebotn. Det var lite halvrisigt väder hela tiden. Klockan sex var vi framme vid Öygardstölen där vi stannade för att ta några bilder. Kjell slog sig i slang med parkeringsvakten och berättade att vi tänkte oss till bolten nästa morgon. Han avrådde oss bestämt och sa att det skulle bli årets värsta dag med starka vindar och häftigt regn. Det verkade som att vi inte skulle komma dit i år heller.

Kjell hade bokat en billig hytte i Lysebotn. Den var billig i alla bemärkelser. Hela campingen är nedgången och mycket illa skött.

2015-09-17
Natten var regnig liksom morgonen. Vi beslutade ändå att göra ett försök. Det visade sig att vädret var på vår sida och det blev en skön dag. När vi startade vandringen blev jag chockad av hur brant det var. På de brantaste partierna var det kättingar uppspända som klätterhjälp. På vägen mot bolten kom vi ifatt ett gäng asiater med en guide. På tillbakavägen hade det börjat skymma när vi närmade oss parkeringen. Vi mötte en orolig man som undrade  om vi sett till det asiatiska sällskapet. Det hade vi inte sedan vi lämnat bolten. Det lugnade honom inte utan han hastade iväg för att möta dem. klockan halv sju var vi tillbaka på campingen.

2015-09-18
Vi kom inte iväg förrän strax före klockan tio. Jag hade lagt in koordinaterna för Vindfjelltunets gästgård. Sjöar och vattendrag var överfulla efter allt regnande.

Koordinaterna som jag lagt in visade sig vara alldeles fel varför vi irrade runtlite innan vi kom rätt. När skymningen sänker sig över Vindfjelltunet inträffar ett spöklikt fenomen, Träden vänder rotänden mot himlen.

2015-09-19
En bild från morgonpromenaden.
Efter en stadig frukost var det dags för den sedvanliga rundturen. Vi åkte tillbaka ett stycke på den väg vi kommit dagen innan. Där vägen varit helt översvämmad var det idag knappast fuktigt. En bensträckare vid Akkerhaugen.
Bilder från Vrangfoss. Fikarast vid Lunde slusekro.
Kvällen ägnades åt det vi är bäst på.

2015-09-20
Efter ännu en god frukost var det dags för hemfärd. Jag slog följe med Bo Borg och jag var hemma, frusen och trött strax före sju.